Схема аналізу історичних фактів, подій, явищ та процесів
Історичний
факт
– першоцеглинка
історичних знань. Він непотворний, як неповторні простір і час, де він
протікає, оскільки вони перебувають у постійному русі.
Історична
подія
– сукупність
логічно завершених та обмежених у просторі й часі історичних фактів.
Історичне
явище
– комплекс
аналогічних історичних фактів або їх ознак, які зберігалися чи зберігаються
протягом певного часу та в певному просторі (території).
Історичний
процес
– ланцюг
взаємопов'язаних у часі й просторі причинно-наслідковими зв'язками історичних
подій і явищ:
F коли відбувалися
чи проходили ці
факти, події, явища чи процеси;
F де вони
проходили;
F за яких
історичних обставин вони проходили; які події пройшли напередодні;
F який розвиток
вони отримали надалі;
F яка соціальна
верства чи верстви були основними учасниками події;
F яку роль
відіграли тут історичні особи та чиї інтереси вони відображали;
F який слід залишили ці факти, події чи процеси в історії
регіону, країни чи світу;
F випадковим чи закономірним був саме такий перебіг подій
та які вони мали наслідки;
F які альтернативи розвитку існували за тих історичних
умов; а як би повелися Ви за таких умов?
Схема аналізу
подій з хронологічної точки зору (локалізація подій у часі)
F коли пройшли ці
події, як довго вони тривали, в якій послідовності проходили;
F на який період
історії людства вони припадають;
F як ця подія співвідноситься з іншими подіями чи
процесами;
F як ця подія
кореспондується з однотипними подіями чи процесами вітчизняної та регіональної
історії;
F складання
хронологічних чи синхроністичних простих чи складних таблиць.
Визначення місця історичних подій у просторі (використання
карти як історичного джерела)
F правильно
займіть позицію біля карти (так, щоб не заступати природне освітлення карти);
F запам'ятайте, що
коли ви стоїте навпроти карти, наверху буде північ (південь – унизу),
а зліва – захід
(відповідно, справа – схід);
F навчіться читати
легенду карти – її
умовні позначення. При всій різноманітності карт однотипні факти, події та
явища – кордони
та столиці, райони повстань, напрями головних ударів і місця битв тощо – зображуються
на них схожими позначками;
F зверніть увагу
на написи, діаграми, таблиці, портрети, рисунки, які є на карті, і ви
зрозумієте, що є резон у твердженні „Карта – це
державна шпаргалка”;
F працюючи з
контурною картою, користуйтеся кольоровими олівцями, робіть умовні позначення;
F на
дрібномасштабних картах окремі позначки робіть цифрами, які включайте в умовні
позначення, це впливатиме на естетику виконаної Вами роботи.
Схема аналізу історичного документу
Документ первинний (запис очевидця
або учасника події) чи
вторинний (коментар чи
переказ про подію з уст дослідника).
Відділіть у документі факти від
коментарів та аналізуйте їх окремо.
F Хто автор цього
документу? Чиї інтереси
він захищає?
F Про що
розповідається в документі? Яка сторона події чи явища
замовчується?
F Коли написаний
цей документ? Як
могли вплинути на нього автори, історичні події чи загальна ситуація в цей період?
F Де відбувалася
подія, про яку йдеться
в документі?
F Якими мотивами
керувався автор документу?
F Як цей документ
кореспондується з іншими свідченнями про ці факти,
подію, явище чи
процес?
Схема характеристики історичної особи
(складання історичного портрету)
F Історичні
умови, виклики та вплив
оточуючого суспільного середовища
на формування особистості історичної постаті. Особистісні
якості історичного діяча
та умови їх становлення та формування.
F Цілі діяльності
та можливості їх досягнення.
F Якими засобами
та шляхами досягається
поставлена мета.
F Основні
результати діяльності історичної
особи для регіону, країни
чи світу.
F У чому значення
діяльності цієї особистості.
F Яке Ваше
ставлення до цієї особи як людини та як історичного діяча?
Види роботи з текстом підручника як джерелом інформації
F читання мовчки
або вголос;
F виписування дат;
F складання
хронологічних таблиць;
F робота з
термінами, географічними назвами, висновками;
F виписування імен
історичних персоналій;
F відбір
історичних фактів для доведення окремих суджень;
F формулювання висновків
на основі прочитаних фрагментів тексту; конспектування;
F складання плану
чи тез.
Складання плану
- Уважно прочитайте назву теми плану, текст параграфу.
- Спробуйте
засвоїти зміст матеріалу в цілому.
- Відберіть
тільки той текст, який висвітлює тему, за якою потрібно скласти план.
- 3апишіть
головні, на Ваш погляд, думки
тексту – це і будуть
орієнтовні пункти Вашого плану.
- Добре
продумайте, сформулюйте й запишіть ці головні думки. Це буде простий план
теми.
- Якщо план складний,
виділіть провідні (дві-три) ідеї та спробуйте перегрупувати матеріал таким
чином, щоб він відповідав цим ідеям.
- 3найдіть дані, які
розкривають кожну з виділених вами головних ідей, і запишіть їх у вигляді
підпунктів плану.
- Перевірте,
чи розкриває план тему, чи є у ньому своя логіка й завершеність, яка
дозволить Вам краще засвоїти матеріал.
Пам'ятайте! Структурно план поділяється
на вступ, основну частину та висновки.
Конспектування
Конспектування – це стислий
виклад основного змісту прочитаного (почутого).
F Кілька разів
прочитайте текст, постарайтеся засвоїти його зміст в цілому.
F Розділіть текст
на окремі блоки (відносно
самостійні частини).
F Зробіть аналіз
кожної із частин, виділивши
в ній головне.
F Сформулюйте тези
і випишіть вислови,
які їх аргументують.
F Запишіть основні
положення та ідеї
тексту або почутої інформації.
Узагальнення
Узагальнення – визначення
загальних, суттєвих ознак історичного явища чи процесу, формулювання провідних
понять чи ідей того, що опрацьовано чи вивчено; узагальнення ґрунтується на
аналізі та синтезі та йде від простого до складного (від конкретного до
абстрактного).
F
Виділіть
головне поняття в отриманому завданні.
F
Перевірте,
як Ви зрозуміли його зміст.
F
Відберіть
основні, типові факти з
опрацьованого матеріалу.
F
Проаналізувавши
їх, виділіть спільні
риси.
F
Сформулюйте
провідну ідею, вектор
розвитку явища чи процесу.
Порівняння
Порівняння – це розумова
операція, спрямована на встановлення рис схожості та відмінності між певними
історичними подіями, явищами чи процесами. Етапами порівняння можуть бути:
F
засвоєння
об'єктів порівняння та
їх запис;
F
виділення
критеріїв – споріднених
суттєвих ознак об'єктів, які порівнюються; це – найскладніша
частина порівняння. Критерії порівняння – це своєрідний
план спільних ознак тих чи інших подій, явищ чи процесів.
F
чітке
формулювання й короткий запис змісту порівняння;
F
порівняння
об'єктів за кожним з
критеріїв;
F
стисле
узагальнення та його запис.
Найбільш вдалою,
на наш погляд, формою порівняння є таблиця.
Комментариев нет:
Отправить комментарий